9 antwoorden
  1. Loes zegt:

    Is het mogelijk om de Duizendknoop in toom te houden met wortelbegrenzer, zoals dat bij Bamboe ook lukt?

  2. Van Schandevijl Hugo zegt:

    Japanse duizendknoop uitroeien: een (trage) methode die werkt…
    Vlak bij de scoutsbasis van het 140ste FOS Seascouts Roodbaard hadden we een talud die overwoekerd werd door het japans knoopkruid. Periodieke hak/maaibeurten, Round-Up, plattreden: het klassieke verhaal, niks leek te helpen.
    Tot we (om andere redenen) bamboo aanplantten op dezelfde talud. De bamboovarieteit in kwestie groeit hoger dan het knoopkruid, na een paar jaar groeit het zo dicht dat het alle licht afvangt van de bamboo, en het knoopkruid … verdwijnt. Op “onze” talud is er nog een restant waar er nog wat knoopkruid groeit, maar het is elk jaar minder, en het is nu al duidelijk: binnen een paar jaar is het “onuitroeibare” knoopkruid er uitgeroeid. Vandaar mijn voorgestelde oplossing:
    -selecteer een woekerende bamboo varieteit die minimum 4m hoog wordt.
    -plant deze bamboo aan in een gesloten cirkel rond de knoopkruid plantage
    -wacht enkele jaren tot het knoopkruid VOLLEDIG verdwenen is. Tot bijvoorbeeld twee jaar GEEN ENKEL knoopkruid is gezien.
    -verwijder de bamboo (bijv. met een herbicide)
    Ik verzeker je dat het werkt…

  3. Kaat Biesemans-Hoogewijs zegt:

    Beste mensen, dit idee kwam zomaar in me op. Zoals u misschien weet zijn de jonge scheuten van de duizendknoop eetbaar (voor mensen). Dus ik vroeg me af: is er al geprobeerd om duizendknoop -in zijn geheel of delen ervan- als (gratis, immer aangroeiend) veevoeder te gebruiken?

  4. Han Janssen zegt:

    Als de duizendknoop gevoelig is voor heet water: 60 jaar geleden liet mijn vader als boer aardappelen ingekuild stomen. Via stoominjectie werd een volume van 5/10/2 meter volkomen gegaard. Via stoominjectie moet het ook mogelijk zijn dieper in de bodem te werken.

  5. Marco zegt:

    Ik heb rond het huis drie plekken waar Japanse duizendknoop groeit. Het zijn plekken van ongeveer 25 tot 50 vierkante meter. Ik probeer de duizendknoop al een paar jaar in toom te houden en ik probeer op iedere plek een andere methode. Op de eerste plek trek ik iedere week alle (jonge) duizendknoop uit de grond, zoveel mogelijk met wortel. De planten gaan op een hoop (waar ze vrijwel allemaal dood gaan). Op de tweede plek trek ik alleen de grote duizendknoop (> 20 cm) uit de grond, ik doe dit ongeveer een keer per maand. Op de derde plek maai ik alle duizendknoop kort af met de zeis. De resten laat ik liggen.

    Op het tweede veld merk ik weinig verschil door de jaren heen, maar op beide andere velden komt de duizendknoop later in het voorjaar op en groeit er duidelijk minder duizendknoop dan voorheen. Wekelijks maaien met de zeis blijkt bij mij net zo effectief als wekelijks alle duizendknoop uittrekken. Uittrekken kost mij wekelijk ruim en half uur. Maaien met de zeis (vergelijkbaar oppervlak) kost een minuut.

    Ik kan daarom het gebruik van de zeis aanraden bij de bestrijding van de Japanse duizendknoop. Voordeel van maaien met de zeis boven machinaal maaien is dat je makkelijk tussen andere planten door kunt maaien en bovendien slootkanten e.d. mee kunt nemen. Andere planten (brandnetel, fluitenkruid), blijft staan en ontneemt licht aan de bodem, zodat de duizendknoop iedere keer energie uit de wortelstok in nieuwe planten moet steken. Hopelijk put de plant op deze manier uiteindelijk uit.

Reacties zijn gesloten.